"Rylen" står i sjælden grad indskrevet i Kertemindes historie. Dels med sin oprindelse som bæltbåd, det mest egnstypiske fartøj fra fiskerbyen Kerteminde. Dels som base i et enestående kunstnerisk projekt, der involverede byens bedst kendte kunstner, Johannes Larsen.
"Rylen" er bygget i 1896 og indgik fra begyndelsen i den flåde af bæltbåde, der i kraft af sildefiskeriet i Storebælt udgjorde rygraden i byens økonomiske liv. En enkelt båd kunne fange for op til 6.000 kr. på et par måneder. Ganske mange penge efter datidens målestok.
Bæltbådene var slanke, klinkbyggede fartøjer, der fandtes i både spids- og spejlgattede udgaver. Bådtypen var kendt som et hurtigtsejlende og særdeles sødygtigt fartøj. Oftest udgjordes besætningen af tre mand: en skibsfører sammen med en voksen fisker og en dreng. Var der ikke altid fiskere nok til bådene, kunne arbejdsmænd og husmænd fra landet få en tjans. Som noget ganske specielt havde de drenge, der sejlede i "bæltfisket", lov til at holde fri fra skole helt frem til den 10. oktober.
Om bådens første år har vi ikke mange oplysninger. Sandsynligvis har den ligesom de fleste øvrige bæltbåde fået ilagt motor i perioden 1905-15. Ved slutningen af 1. verdenskrig hedder båden "Fremad", er på godt 6 bruttotons med en 4 hk motor og ejet af H. Christiansen fra det lille fiskerleje Bregnør i Odense Fjord.