Rylens sommertogt 2015

Tid: 1.-29. august 2015
Sted: Jylland

Rylen sejler langs Jyllands kyster med kunstnere fra Corner.

Her kan du følge museumsskibet Rylens togt. Skibet sejler op langs Jylland fra starten af august med kunstnere fra kunstnersammenslutningen Corner.

På kortet kan du ved hjælp af curseren se, hvilke kunstnere der er ombord på Rylen de forskellige datoer og steder. Togtet munder ud i en udstilling på Johannes Larsen Museet, hvilket du kan læse mere om her: Rylen og Corner.

Rylen er det selvsamme skib som opdagelsesrejsende Achton Friis og Johannes Larsen for snart 100 år siden rejste rundt i til "De Danskes Øer" og det øvrige Danmark. Læs mere om Rylen her.

Logbog 29. august: sejler fra Langør - nogen interesse her for rylen og historien.... Sol og lette skyer - frisk vind fra sydsydvest motor gennem Lindholm løb og sydpå langs Besser rev. Magnus fisker efter makrel - i går fangede han en fin makrel til aftensmad. Ved 12 tiden flovet vinden noget og går mere vestpå - vi sætter sejl ved Lusehage og sejler mod Hindsholm, rolig bidevinds sejlads - i solog små hvide sommerskyer - en del skibe på havet både sejlskibe og store fragtbåde m".m. Romsø ret forude. Vinden skifter noget frem og tilbage , vi kommer ret langt ud i Storebælt og krydser tilbage mod Hindsholm . Lidt nord for romsø stryger vi sejlene og sejler mod stavrehoved. Stadig sol og lettende grågæs i mængder ! Klokken 20.20 er vi i Kerteminde. Thøger, Steffan og Magnus afmønstrer. Jeg går En tur i byen og går til køjs for at rydde skibet søndag og gå på land! Lang tur med mange skiftende mandskaber. Mange hilsener skipper jens bohr!

Logbog 28. august: sol og jævn vind fra vest-sydvest . 8.20 sejler fra  bønnerup - sæter sejl og sejler vestpå langs Jyllands næseryg , storsejl fok og klyver , en stæreflok over land og lugten fra en svinefarm tæt på kysten ....landbrugsland.... 11.15 ved Fornæs fyr tager vinden ved  - vi stryger klyveren og fortsætter forbi Grenå - passerer en Stena Line - lidt køligere dag frisk til hård vind fra vest sydvest efterhånden...... Vejret skiftende hele dagen - lyn er der og byger over Hjelm og over os selv. Sejlene ryger op og nede i skiftende vinde og vindstyrker . Kl 19.45 ender vi dagen i Langør havn på Samsø - efter en tur med motor - sejl og syn , sol og regn - kulde og varme  - realistisk sejltur i Danmark kan man sige!

Logbog 27. august: Efter en meget blæsende og regnful nat sejler vi fra Hals i uroligt bygevejr. Ud til Hals barre i tumling høj sø og videre sydpå mod Jyllands næse med motor og bølger. En del byger undervejs til højre og venstre - en lang regnbue og siden sydvestlig vind vi kan bruge til sejlføring, mange forskellige skyformationer af og til lidt blå himmel endda..... Lidt forblæste ankommer vi til bønnerup havn ved 17 tiden. Alt vel ombord!

Rylen 27 august 2015

Logbog 26. august: kl. 10 sejler fra skudehavnen. Klokken 11 gennem broerne - sætter sejl - overskyet let vind fra syd sydøst. Magnus påmønstret. Flot tur mod Hals , forbi fabrikker - kraftværker - vindmøller - bliver overhalet af en fragtbåd og senere sejler vi forbi de mange rigt restaurerede / udbyggede gårde/ villaer langs bredderne i det der nærmest minder om en flod - store græsplæner og klippede hække , snoede stentrapper og balkoner ned mod fjorden. Vi løber ud til Hals Barre og skønner der at vi hellere vil tage turen med motor sydpå- eller håbe på at vinden måske vender til en mulig sejlads med sejl. Sejler tilbage til Hals og fortøjer i havnen ved 16 tiden.

Thøger Jensen og Magnus Bohr på Rylen

Logbog 25. august: Løgstør - Ålborg . Motor op til aggersundbroen i sol og høje skyer. Siden blid sejlads ... Ca halvvejs mange byger der passerer bagom med megen luft. Udfor Gjøl tager vinden ved og regnen med - ved Frueholm bjerger vi sejl i hård vind og pikfaldet ryger ovenud ... I Ålborg skudehavn ligger vi i læ og hejser Thøger op i masten med pikfaldet , og er således sejlklare til morgendagen. Lidt dramatisk dag med flotte skyer og lys over Limfjorden !

Steffan Herrik på Rylen 2

Logbog 24. august: Thøger Jensen og Steffan Herrik er nyt mandskab . 12.30 afsejling fra Nykøbing . Overskyet let regn østlig vind. Motor syd om Fur . Det blæser op og vi går ind i fur havn. Fortøjet 13.30 . Kl.16 efter frokost og nogen opklaring sejler vi videre - motor ud til Livø tap bøje - derefter sejl - rebet storsejl og fok nærpå mod Løgstør indløb. Ved indløbet stryger vi sejler efter hurtig sejlads 7-8 knob .... Og fortøjer i Løgstør Kanalhavn kl. 19.05 . På vejen var f eks en sæl , sjælden i farvandet her i år! Logger fint her omgivet af limfjordssjægter og en større lynæsbåd.

Steffan Herrik på Rylen 1

Logbog 22. august: kl. 10.15 bakker vi ud SF en ret fuld Livø havn - sejler med motor ud til Livø tap ende og sætter alle sejl syd om Fur. Sol og let vind fra østsydøst. Kl. 14 fortøjer vi i Nykøbing havn. Fin sejlads i opfriskende vind forbi køer der græsser mellem grantræer - kabelbåden ved Fur hav - færger - sejlbåde - motorbåde - megen trafik her i sommerlørdagen. Vel ankommen til Nykøbing er kulturdagene lige slut. Vi kom sådan set for sent, men trøster os i Havkatten - den sidste bastion for øldrikkende Morsinger i al fredsommelighed. Siden afterparty i den lejligheden opførte by af engangspaller længere sydpå i bugten.

Logbog 21. august: 10.30 sejler fra Amofte- sol sydøstlig jævn vind - motor ned mod Livø. 12.50 Livø havn. Livø er en ø har vi konstanteret ved at gå kysten rundt. Blide strande med forstenede søpindsvin - ålegræs og uspiselig sargassotang - klart rent vand man kan soppe og bade i - der er græssletter og tjørnekrat - havtorn og store sten med mærker efter de svenske stenhuggere . Høje skrænter og kornmarker - længst ude Livø tap der snor sig som er S over mod Ertebølle. Dejlig solskinsdag - mange både i den lille havn - suppe til aftensmad og lidt trætte af frisk luft - travetur og tegninger i Guds fri natur.... Eller var det Keller der grundlagde Livø i 1911?

Rylen 21. august 2015

Logbog 20. august: sejler fra Doverodde kl.10 sol og let vind fra sydøst - sætter alle sejl til og igennem Nees sund - Visby Bredning - varmt stilfærdigt vejr - grantræer - vindmøller - grisefarme med høje siloer, der kan forveksles med kirketårne - en sommerfugle flyver forbi, det er meget passende en admiral. Kl.13 passerer vi SkyumBjerge - nærmer os Vildsundbroen håber de vil lukke os gennem..... 13.35 sejler vi gennem Vildsundbroen - sejlene nede og vi fortsætter for motor op langs kysten mod Thisted, forbi molersskrænter - græsningsbakker og træer. Stedet hvor Morten Skovmand tilbragte sin barndoms somre i et hus der nu er borte, det lå for tæt på Kysten! Thisted havblik. 15 - proviantering og afmønstring. Claus Handgård og Martin R. Olsen påmønstrer og vi sejler for motor øst på- sol og stille ud over Thisted Bredning . 18.05 fortøjet i Amtofte Havn.

Rylen 20. august 2015

Logbog 19. august: efter havregrøden i Venø havn sejler vi 9.40 afsted i fin vind fra sydøst med storsejl og fok op til Jegindø - fortøjer 11.25 . Sol og højt humør, Pontus bader i havnen vi besøger kirken og bygaden købmanden er lukket , men vi får lynghonning fra Hanstholm naturpark. Kl. 14 sejler vi i frisk vind fra sydøst kun med fokken sat nordpå forbi Agerø - Lindholm - køer og kirker - strandenge og kornmarker Thyholm og Mors. Fortøjer i Doverodde havn efter en lidt besværlig havnemanøvre 16.45.

Rylen 19. august 2015

Logbog 18. august: kl. 11.30 sejler vi fra Venø i hård sydøstlig- østlig vind - en times motorsejlads til Struer . Sol og varmt, men blæsende, med høj sø efter venøfærgen er passerer . Per - Elisabeth og Tove afmønstrer. Morten Skovmand - Pontus Kjerrman og Mogens Nørgaard påmønstrer og vi bunker diesel og provianterer før vi sejler tilbage til Venø . Høj sol høj sø vind 9-20 m/ s fra øst. Venø havn klokken 16.45. Grillede østers og lidt andebryst - 3 biskoppers vin , en enkelt. Nielsen og en god rolig nat.

Rylen 18. august 2015

Logbog 17. august: afgang fra Lemvig kl.11 efter loppemarked og besøg på Lemvig museum . Overskyet frisk til hård vind fra øst. Nissum Bredning viser tænder - vinden går virkelig frisk over Limfjordens vande. Motorsejlads i modvind og megen sø - Acton Friis ville have moret sig.... Når lige Oddesundbroen 13.45 og fortsætter til Venø Læhavn , fortøjer 14.30 ret våde. Siden kommer skippers kone Helle Baslund med to store Lange fileter fra Handholm. Vi plukker østers og blåmuslinger og spiser i læ på kajen. Grill stegt godt fra havet og Venøkartofler ...

Rylen 17. august 2015

Logbog 16. august: vindstille overskyet og varmt- sejler fra Venø kl. 10 efter morgenhavregrøden og videointerview med Linda Bjørnskov og Anita Viola Nielsen. 10.45 sejler vi gennem Oddesundbroen og fortsætter vestpå mod Lemvig - udover en spejlblank Nissum Bredning. To sæler dukker op , et par modgående småbåde, en skarv, en sølvmåge og tre fire terner og foran forsvinder verden i skyer - regn eller tåge? Måske tæt dis, havgus fra Vesterhavet........ 12.45 fortøjet i Lemvig Vesthavn. Det var en tur med et forunderligt lys - dis og tågenanker nærmest, men uden fugt ejheller regn. Her i Lemvig afmønstrer Lars - Linda -Anita viola og Torben. Per Baagøe - Tove Hummel og Elisabeth Bergsøe påmønstrer . Vejrudsigten melder om hård vind fra nordøst de næste par dage, så vi opgiver Thyborøn, bliver i Lemvig i nat og sejler til Venø i morgen....

Rylen 16. august 2015

Logbog 15. august: 9.30 sejler fra Fur 10.25 sætter storsejl og fok i en frisk nordøstlig vind og meget regn! Omkring Glyngøre klarer vejret op - sætter klyveren og fortsætter i god fart sydvestpå . 12.50 passerer bi Sillerslev i rolig sejlads - skiftende vindstyrker svag til jævn. En flok viber flyver forbi, og vi bliver overhalet af en blå båd. Mest overskyet, men lunt. 15.40 fortøjer i Venø havn - fin sejlads - og langt mindre regn end forventet! Havnen ligger på vestsiden, her er helt stille og mildt.

Rylen 15. august 2015 - 1

Logbog 13. august: sejler fra Skive - vindstille . Lars Ravn, Linda Bjørnskov, Anita Viola Nielsen og Torben Stær er det nye mandskab . Sejler mod Hvalpsund -- Fur?? Havblik undervejs - siden noget vind omkring Hvalpsund - let fra nord så vi fortsætter ufortrødent vest om Bregnøs Hage og videre mod Fur. Fortøjer i Fur havn kl. 19. 14. August grundet melding om megen vind bliver vi på Fur. Lejer cykler og ser os om øen!

Rylen 13. august 2015 - 1

Logbog 12. august: kl. 9 sejler fra fur - jævn vind fra NV sol og skyer. Sejl sat og kursen ned i risgårde bredning - Mette Thøgersen interviewet om landskab - taler mest om vindmøller. Der er sol over livø der ligger og lokker mod nord. Eckersberg skyer hele vejen rundt. Ved 11 tiden passerer vi rotholmene, for meget vind til landgang - Men vi kan se : ingen sæler eller vandrotter, men sølvmåger, skarver, strandskader , edderfugle og en lille flok hjejler - lidt grønt og mange sten og strandstykker - siden er der hvalpsundfærgen og mange fine kyststykker, gule skrænter, grønne enge? Og afhøstede marker med store halmballer. Astrup Vig tager vi ind i og fotograferer Jenle taler lidt om Jeppe Aakjær. Og spiser frokost under let sejlføring. Og bider til Skive, handelshavnen er forbudt adgang, så vi sejler tilbage til marinaen og fortøjer efter lidt 'søgen' ved 15-tiden.

Logbog 11. august: 9.30 sejler fra fur . Let vind fra syd - sætter sejl og går ud mod sæbygårds hage - sol og let dis. Kl 11 frisker vinden op fra syd sydvest og efter et par kryds stryger vi sejlene og tøffer ind mod Nykøbing mors for motor . 11.30 fortøjet i Nykøbing . Bente hansen afmønstrer , erland og mette påmønstrer . Stadig sol og jævn vind fra vest. Sejler nord om fur , diskuterer lidt om der er Bjørnholm eller vitskøl der skinner Hvidt ovre over ertebøl, det viser sig at være begge dele. Kært barn har mange navne. Ved harbø ode tage vi sejl ned og beser Mettes fødehjem fra søsiden , sejler siden mod fur havn . Sol og lette skyer - fin sejlads ..... 17.50 fortøjer i fur havn.

Rylen 11. august 2015 - 1

Logbog 9. august: kl. 9.30 efter havregrød med nysyltede hyben i skudehavnen , bunker vi diesel for 370.- i vesterhavn og sætter lusen mod vest - svag vestlig vind - motorsejlads - solskin og let kølig morgen. Løbet er udadgående dvs røde bøjer om styrbord - grønne bøjer om bagbord. Der er mange måger på taget af det forladte hus på frueholm og flere skibe på vej mod Ålborg - en hejre flyver forbi - ålegræs flyder hist og her.... 14.30 når vi broåbning ved aggersund - spiser sild og overvejer Løgstør , men vinden er blevet helt borte - så vi fortsætter til livø's lyksaligheder , fortøjet i havnen 16.30 .

Rylen 9. august 2015 - 1

Logbog 8. august: Så kom vi helt ind i Ålborg med fabrikker og ny arkitektur, en noget anen kyst må man sige - en dag med frisk vestenvind og motorsejlads . Heine, lars og Henriette afmønstrer og Bente hansen påmønstrer . I morgen sejler vi videre til Løgstør og håber vinden ikke er så veststærk .....

Rylen 8. august 2015 - 3

Logbog: 6. august: Så er det nye mandskab ombord. Heine Skjerning, Lars Heiberg og Henriette Hansen. Vi sejlede i stille vestenvind til Hadsund, tilberedte aftensmad i fælles koncentration. Sejler i dag op mod Limfjorden. Regner med Øster Hurup havn i aften.

aftensmad på Rylen

Logbog 6. august: (Ombord på skibet er Jens Bohr, Heine Skjerning, Lars Heiberg og Henriette Hansen.) kl. 11 sejler vi gennem Hadsund broen. Og østpå gennem Mariager fjord. Sol og let vind sydøst - motor sejlads 1200 omdrejninger - ingen strøm, der er skarver - canadagæs - gravænder med store unger - unge og ældre hættemåger - en regnspove eller to på vej ud gennem det snoede løb. Kl. 14 er vi ude i havet - Ålborg bugt i tiltagende vind - sætter sejl og sejler i bølger på ca. en meter eller mere eller mindre. 15.30 fortøjer vi i øster Hurup Havn, hvor vinden fløjter i masterne - solen skinner stadig og måske får vi kaffe om lidt?’

rylen i havn

rylen med kunstnere

Logbog d. 4. August: Ombord er Jens Bohr, Kamilla Talbot og Michael Herstand: Sejler fra Hadsund 9.45. Vinden let fra sydvest. Motorsejlads mod Mariager gennem denne mere bebyggede del af fjorden. Dania værftet mest spektakulært men også mange andre fine steder. Huse højt oppe mellem enge og træer, skovbryn og småhavne. 11.30 kaster anker i Hølle lige ved skarvkolonien. Helt stille nu - måske enkelt plæneklipper, skarvsnakken og sagte klukken fra Rylens planker. 14.30 sejler til Mariager. Fortøjer 15.30 for natten. Og i morgen Hobro og nyt mandskab.

Rylen og værft

Logbog: 3. august. Ombord på skibet er Jens Bohr, Kamilla Talbot og Michael Herstand. "Her nyt fra Hadsund ! Lang tur fra 8.30 - 19.30 flot sejlvejr - meget vind, men med os!"

hadsund michael og camilla

i skibet med flat

Logbog 2. august: Vi er nu på vej mod Hjelm i stille sol og let vind. Sov i Langør Havn på Samsø. Alt vel satser på Bønnerup Havn i aften. Billede: Michael Herstand og Kamilla Talbot.

michael og kamilla

Det sker på museet

Foredrag, udstillinger, koncerter og meget mere.

Se kalender her

Kalender

Kilder til dansk kunsthistorie: Fynboerne
20. november kl. 14
Johannes Larsen Museet

Kom til præsentation af ny, spændende database om Fynbomalerne på Johannes Larsen Museet.

Familieværksted: Jul på Møllebakken
Søndag den 26. november kl. 11.30-15
Johannes Larsen Museet

Kom og vær med til et hyggeligt juleværksted

Børnenes vidunderlige verden
2. december 2017 - 4. februar 2018

Oplev værker fra skolekonkurrencen i forbindelse med En Vidunderlig Verden

Syskole
Tirs d. 21. og 28. nov., 5. og 12. dec. kl. 13-16.
Johannes Larsen Museet

Lær at brodere Bayeuxsting med inspiration fra Ladbytapetet.