NATURE – Home & Workplace

Pressemeddelelse:
Få en storslået naturoplevelse på Johannes Larsen Museet

Lisbeth Eugenie Signaturfoto

Med gruppeudstillingen NATURE – Home & Workplace byder Johannes Larsen Museet på en ambitiøs udstilling og en storslået naturoplevelse sammen med 12 fremtrædende nordiske billedkunstnere, der alle har det tilfælles, at de bor og arbejder i naturen.

Johannes Larsen (1867-1961) boede og arbejdede i Kerteminde, dengang midt i naturen, hvor han fra sit atelier havde udsigt til en stor og frugtbar have og havet som nærmeste nabo. Han var omgivet af storslået natur, som i den grad har været fundamental for hans arbejde. Det binder an til denne udstilling, hvor vi undersøger naturens påvirkning af samtidskunsten i et nordisk perspektiv.

Vi sætter dermed fokus på fænomenet at være samtidskunstner og bo og arbejde i naturen i dag. Med de 12 deltagende kunstnere fra en række nordiske lande, hvor Johannes Larsen også ofte rejste og blev inspireret, vil vi undersøge, om de deltagende kunstnere på samme måde lader sig inspirere af naturen, der omgiver dem, og hvordan det i givet fald kommer til udtryk.

De deltagende kunstnere er:

Andreas Eriksson, f. 1975, Medelplana, Sverige
Anna Bjerger, f. 1973, Älmhult, Sverige
Christina Malbek, f. 1971, Nordby, Danmark
Esko Männikkö, f. 1959, Oulu, Finland
Hildur Bjarnadóttir, f. 1969, Flóahreppur, Island
Inuk Silis-Høegh, f. 1972, Nuuk, Grønland
Lisbeth Eugenie Christensen, f. 1969, Tommerup St., Danmark
Mikkel Carl, f. 1976, Lynge, Danmark
Pétur Thomsen, f. 1973, Sólheimar, Island
Søren Assenholt, f. 1975, Brenderup, Danmark
Søren Martinsen, f. 1966, Glumsø, Danmark
Per Ahlmann, f. 1965, Tommerup St.

De deltagende kunstnere er i høj grad anerkendte inden for deres kunstneriske praksis, ikke kun i deres hjemlande, men også på et internationalt plan, med mange udstillinger i ind- og udland. Kunstnerne repræsenterer i deres praksis medierne: Maleri, fotografi, installation, skulptur, lydkunst og mixed media.

Her kan bl.a. nævnes Hildur Bjarnadóttir fra Island, som med udstillingen "Ecosystem of Colors" i 2016 på Reykjavík Art Museum havde et konkret stykke jord som udgangspunkt. For Hildur fungerer jorden som en platform for at overveje problemer med tilhørende og økologiske forstyrrelser.

Og Inuk Silis-Høegh fra Grønland, som med meget stor viljestyrke iklædte Nordatlantens Brygge i København en kæmpeinstallation “Toppen af isbjerget” under klimatopmødet i 2009. Værket var en billedmosaik sammensat af fotos af isbjerge fra forskellige områder langs Grønlands kyster.

Udstillingen er udviklet af Johannes Larsen Museet i samarbejde med billedkunstner Lisbeth Eugenie Christensen, der er idékvinde bag konceptet for udstillingen, kurator og også selv deltager.

Om baggrunden for udstillingen fortæller Lisbeth Eugenie Christensen:

”En sensommerdag i september for et par år siden besøgte jeg Johannes Larsen Museet. Det var en af de der varme, men disede dage, hvor sommeren stadig føles nær, men i luften kunne man mærke efterårets komme. Museet ligger smukt ved havet. Den nye udstillingsbygning er elegant integreret med de ældre bygninger, som er Johannes Larsens hjem. Jeg oplevede den aktuelle udstilling i den nye tilbygning, og sluttede herefter af med et besøg i Johannes Larsens nærmest rørende, sirligt indrettede atelier. Det slog mig pludseligt, at han havde indrettet sig på fuldstændig samme måde som jeg. Bolig og atelier i naturen!

Samme dag da jeg var kommet hjem, så jeg tilfældigvis en video med den svenske kunstner Anna Bjerger, som Louisiana Channel har produceret. Hun boede på samme måde. Bolig og atelier i naturen, men i en svensk granskov. Herefter plantede ideen sig hurtigt. Var det muligt at finde en række nordiske kunstnere som bor og arbejder på samme måde? Og ville den omgivende natur have nogen afsmitning på deres kunst? Eller måske slet ikke? Jeg kontaktede Johannes Larsens Museet, og de var straks med på ideen.”

I forbindelse med udstillingen udgives en folder med fotos af de 12 kunstnere i deres omgivelser og deres egne svar på spørgsmålet: Hvilken betydning har det for din kunstneriske praksis, at du bor og arbejder i naturen?

Læs mere om udstillingen og se en kort film, der præsenterer de 12 kunstnere i deres omgivelser.

Udstillingen kan efterfølgende opleves på Ljungbergmuseet i Sverige i begyndelsen af 2019.

Arrangementer i forbindelse med udstillingen:

Efterårsferieaktiviteter for børn: Hvordan vil du (helst) bo i naturen?
Uge 42, man. til fre. kl. 11-15.

Artist talk med Lisbeth Eugenie Christensen, Per Ahlmann og Søren Assenholt
8. november kl. 17-18.

Tak til:
Statens Kunstfond
Det Obelske Familiefond
Grosserer L.F. Foghs Fond
Knud Højgaards Fond
Møllerens Fond
Oticon
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Beckett-Fonden

Billedmateriale:
1. Udstillingssignatur. Billedkunstner Lisbeth Eugenie Christensen. Fotograf: Agnete Schlichtkrull
DOWNLOAD

2. Billedkunstner Inuk Silis Høegh. Fotograf: Kunstneren
DOWNLOAD

Kontakt:
Kurator Lisbeth Eugenie Christensen, tlf.: 41 81 29 01, mail: lisbeth@eugenie.dk

Leder af Johannes Larsen Museet, Mette Ladegaard Thøgersen, tlf.: 29 71 07 67,
mail: mlt@ostfynsmuseer.dk

Kommunikationsansvarlig, Johannes Larsen Museet, Sara Gjøde, tlf.: 23 71 49 17,
mail: sag@ostfynsmuseer.dk

Nyerhvervelse til Sybergsamlingen
19. marts 2019
Johannes Larsen Museet

Museets nyerhvervede værk er den største version af et flere gange gentaget skibsmotiv

Også kvinder maler fugle
1. marts 2019
Johannes Larsen Museet

Fuglekikkerter købes af mænd. Men når det kommer til at bruge fugle som motiv i kunsten, er kvinderne også klar.

Berigelse af Larsen-samlingen
31. januar 2019
Johannes Larsen Museet

Johannes Larsen Museet har fået en dyrebar gave - Johannes Larsens tuschtegning af en husmår fra 1957.

Ny leder: Det er et privilegium
18. januar 2019
Johannes Larsen Museet

Når Jeppe Priess Gersbøll i februar starter som afdelingsleder for Johannes Larsen Museet, er det på et sted, han kender særdeles godt.