Larsens og Kruse Jensens evighedslandskaber fra Filsø

01. juli 2014 | Johannes Larsen Museet

Billedkunstner Astrid Kruse Jensen er gået i Johannes Larsens fodspor i landskabet ved Filsø - Larsens fugleparadis, som forsvandt, da søen i 1940'erne endelig blev inddæmmet og afvandet. Nu er søen kommet tilbage, og Astrid Kruse Jensen har skabt en serie værker af landskabet.  Udstillingen Within the Landscape er lige nu aktuel på Johannes Larsen Museet. De store blå-grønne fotografier fylder Længen og suger nærmest gæsterne ind i en verden, der ligger et sted på grænsen mellem melankoli, drøm og slørede minder. Det er første gang, at Astrid Kruse Jensen har en udstilling på kunstmuseet i Kerteminde.

"Det er altid interessant at forholde sig til det sted, hvor man skal udstille, og det er spændende at se sine værker i forskellige kontekster," siger Astrid Kruse Jensen. "De fotografier, der er vist på Johannes Larsen Museet, er skabt omkring Filsø, hvor Johannes Larsen jo også tog til for at skabe nogle af sine betydeligste værker. Han tog  væk fra sin sædvanlige base og udfordrede og afprøvede nye sider sig selv."

Kunstneren fortsætter: "Jeg synes, jeg kender Johannes Larsens billeder godt efter dette projekt. Jeg har altid været optaget af Fynboernes værker og især af deres hustruers - navnlig Alhed, som jo lige som mig selv er en kvindelig kunstner. Alheds kunst var et udtryk for hjemmet og familien, mens Johannes Larsen tog sig af landskabet."

Ligesom Johannes Larsen har Astrid Kruse Jensen blik for enkelheden i landskabet omkring Filsø - de flade linjer i land og vand og den høje himmel. Og som Johannes Larsen vælger hun også at tilstræbe enkelheden i værkernes udtryk, f.eks. med en lav horisontlinje og et landskab stort set uden fikspunkter. I flere billeder indsætter Kruse Jensen dog en kvindefigur som betragter af landskabet - en figur, der som Larsens fugle - peger tilbage mod nuet og øjeblikket i evighedslandskabet.

Ligeledes ophæver både Astrid Kruse Jensen og Johannes Larsen tiden i deres værker. Astrid Kruse Jensen arbejder i sin fotokunst med et drømmende vemodigt genkaldende blik på landskabet, og Johannes Larsen skildrer i sine smukke malerier fra området et evighedslandskab. På en måde kombinerer Johannes Larsen nuet og øjeblikket (også på døgnet) med en evighed, der er og bør være, og dermed spænder det nøgternt registrerende ud til en naturreligiøs besværgelse. I koblingen af Larsens og Kruse Jensens værker ophæves den manglende forbindelse mellem Larsens Filsø fra før 1940'erne og det nu genskabte Filsø, som Astrid Kruse Jensen har besøgt.

"Det er virkelig spændende at tage til områder, som kunstnere før mig har ladet sig inspirere af," fortæller Astrid Kruse Jensen. "Som Filsø. Søen blev drænet og forsvandt under protester fra Johannes  Larsen. Da søen forsvandt, holdt han op med at komme der. Nu er den naturgenoprettet, og på den måde hænger både søen og fotografierne ganske fint sammen: De er forsøget på at genskabe noget, der var engang. Johannes Larsen var helt nede i jægerens højde, i krattet, i intimsfæren - ved Filsø dette mere end i hans andre billeder. Det er et fascinerende natursyn. Jeg har forsøgt at gøre noget tilsvarende, men samtidig lagt en anden vinkel på landskabet."

Selv om der noget bagudskuende i Within the Landscape - en måde at forholde sig til fortiden og alligevel se den i et nyt lys - er der samtidig en moderne og ny klang i Astrid Kruse Jensens kølige værker. Det er vintage, melankolsk, og på en eller anden måde føles hvert billede som en scene fra en film. Som beskuer ønsker man at få hele den historie med, der på en eller anden måde er gået tabt i billedets evige øjeblik. Det rammer fint denne højteknologiske tidsalders længsel efter retro og nostalgi og smelter på den måde sammen med tonerne fra det aktuelle, amerikanske popfænomen Lana del Rey.

Fotos: Johannes Larsens maleri: Filsø med Henne Klitter, 1914 og Astrid Kruse Jensens Within the Landscape fra Filsø. Begge kunstnere skildrer de flade linjer i land og vand og den høje himmel.

Nyheder

Vi efterlyser historier om Svanemøllen
11. august 2017
Johannes Larsen Museet

Til en ny bog om Svanemøllen har museet brug for ny viden, billeder og genstande.

Nye Syberg-værker i samlingen
7. august 2017
Johannes Larsen Museet

Museet har netop modtaget en række malerier i tidsubegrænset lån.

Smagsprøver fra Larsens have
27. juli 2017
Johannes Larsen Museet

Lækre smagsprøver fra køkkenhaven

1000 gæster til Åbent Hus
25. juli 2017
Johannes Larsen Museet

Flot besøgstal trods regnvejr