Traner på museet

19. maj 2016 | Johannes Larsen Museet

Kunstner Carl Christian Tofte er undervejs med en kæmpefrise med traner til udstillingen FUGL.

Kunstner Carl Christian Tofte (f. 1969) arbejder frem til ultimo maj på en i alt 14,4 meter lang frise til sommerens store udstilling FUGL.

Carl Christian Tofte er blandt Danmarks mest anerkendte fugleskildrere, og han har illustreret og skrevet flere bogværker såsom Politikens Store Fuglebog, Ørneflugt og Tranedans.

Se kunstneren arbejde

Du kan se Carl Christian Tofte arbejde på frisen i udstillingsbygningen Længen i museets åbningstid (kl. 10-16) frem til slutningen af maj (dog ikke i weekenderne).

Carl Christian Tofte: Tranefrise

Skitse til frisen. Se større billede.

Europas højest fugl kræver plads!

Om frisen fortæller Carl Christian Tofte:

”Maleriet er et koncentrat af min oplevelse af tranerne, som raster hvert forår på det ferske engområde Pulken i Østskåne. Dér, med udblik over enge, kær og elleskove, har jeg mit hus og ateliér.

I månedsskiftet marts-april har jeg, fra vinduet ved mit arbejdsbord, udsigt til op til 8600 traner, og som man kan tænke sig, er de kravlet ned på papiret og har indtaget en vigtig plads i min kunst. Tranerne fylder landskab og himmelrum, er massivt præsente i en kort periode, mens vårvinter definitivt bliver til vår. Deres tilstedeværelse har nu gennem ni år været med til at forme mit liv og natursyn. Jeg har tegnet og malet dem om og om igen, jeg studerer deres sprog, forstår mere og mere, mens nye spørgsmål opstår.

Fortællingen i maleriet er tranernes landing, rast og afrejse. Fortælleformen er klassisk og kan f.eks. ses i Faraonernes gravkamre: Sådan plukker vi druer, tramper på dem og laver vin. Så sender vi bavianerne op efter granatæbler. Så gør vi sådan, når vi vasker vort tøj. For den tranesprogkyndige er flere underfortællinger indlejrede.

Det er naturligt, at Europas højeste fugl skal have plads. Jeg bruger tranen, med hvad den byder mig af kolorit og mulige udfald og håber, at jeg giver noget tilbage. Her får den 14,4 x 1,5 m. Formatet er samtidig en udfordring af akvarelmediet. Det, som jeg så ofte har arbejdet med iført to par briller, er nu oppe i et format, hvor papiret får krop. Logistiske problemer har været en følgesvend i hele arbejdsprocessen og flere banker på. Hvordan skal det hele ende? Følg arbejdet i museets åbningstid frem til det bliver klart eller fejler…

Der ligger en betydning i de foretagne valg. Ikke én af pulkens vintervisne, fladtrykte græstuer er med. Det stedspecifikke kan derimod være udtrykt gennem selve billedfeltet og den omstændighed, at det malede ikke berører billedfeltets kant. Det er ikke et udsnit, men et hele. Fortælleformens banalitet udtrykker stor respekt for motivet. Det er koncentratet af det vigtige, malet ’als ich kann’.”

Sommerudstillingen FUGL åbner 11. juni til 4. september. Læs mere om udstillingen her.

Nyheder

Welcome to Møllebakken
23. februar 2017
Johannes Larsen Museet

Johannes Larsen Museet udgiver bog på engelsk om kunstnerhjemmet og museet.

120 unge i tegne-mekka
21. februar 2017
Johannes Larsen Museet

DM i tegning on tour lagde vejen forbi Johannes Larsen Museet til store-tegne-dag for 120 elever fra Fyn.

Efterlysning: Gammel bænk til udstillingen ”Haven ved Havet”
13. februar 2017
Johannes Larsen Museet

Kan du hjælpe os?

Hyggelig vinterferie på Johannes Larsen Museet
9. februar 2017
Johannes Larsen Museet

Lav fuglegrafik, tag på skattejagt, mal på sten, kom på omvisning og meget mere i vinterferien.